Vi dro med Colorline fra Kristiansand den 21. september og hadde første overnatting hos Henny og Henning Hansen i Varde i Danmark. Her brukte vi litt tid på en sykkeltur for å finne noen cacher, og et besøk i Varde før vi fortsatte videre til Aabenrå for overnatting til neste dag. Dagen etter fortsatte vi til Flensburg der vi traff Hidegunn og Kjell ivar. Her fikk vi også på plass Miljømerket for Tyskland ved et besøk på DEKRA. Gassflaskene ble også toppet for turen videre.
Fra Flensburg kjørte vi A1 til Greven i Munster der vi stoppet på Yachthafen Marina i Fruenstrup. Den ligger ved Dorthmund – Emskanalen, som vi benyttet dagen etterpå til en sykkeltur langs, i fint vær.
Dagen deretter fortsatte vi mot Moseldalen. Der vi overnattet første natten på Winningen camping. Vi spaserte inn til sentrum og fant et åpent museum som vi heldigvis valgte å gå inn på. Det var bymuseet og guiden vi fikk med oss viste seg å være byens borgemester, som var en suveren guide. Godt kjent med historien og god til å fortelle. Museet var et bymuseum, med gjenstander og interiør fra byens lange histore. En avdeling var avsatt til en rekke bilmotorer. Det viste seg at August Horch var født her og som dere sikkert vet var det han som grunnla bilmerket Horch, senere Audi.
Gårdsplassen 0g kjelleren i museet var viet vinproduksjonen, med flere enorme fat og vinpresser. Tapping var det også en avdeling for.
Runden med borgermesteren endte med vinsmaking og en trivelig prat.
Dagen etter fortsatte vi til neste stopp i denne vakre dalen med modne druer og god mat. Kjøreturene ble korte, med flere sykkelturer og spaserturer for å oppleve både vinmarker, de vakre småbyene og vinkjellere. At det også var tid for valnøtter ble også en opplevelse, og de mest ivrige av oss fikk med seg godt med nøtter til vinteren hjemme.
En fin spasertur til den gamle borgen Els fikk vi også med oss en av dagene
Den 2.oktober, etter en uke i Moseldalen skilte vi lag med Hidegunn og Kjell Ivar. Vi fortsatte mot Spania og de vendte etter hvert kursen hjemover.